Köpa häst!

Tänkte skriva det inlägg som jag egentligen skulle skrivit igår! Som ni kanske fattat kommer jag skriva lite tips och tankar som du kan ha med dig när du ska köpa häst.
Först och främst måste du tänka efter (vilket jag antar att du redan gjort); har du råd, har du stallplats och har du tid? Och tänk på att det inte är bara själva hästen som kostar pengar, det tillkommer alltid kostnader som tandläkare, hovslagare och ev. veterinär och stallhyra. Tänk också på att tiden är väldigt viktig. Du måste ha tid för din häst annars är det inte någon mening med att ha en egen.
Okej, om du nu vet att allt detta fungerar och du ska köpa en häst har jag ett bra tips; börja kolla på hästar som du känner till lite. Det kanske finns någon i din närhet som är till salu och faktiskt passar dig. Då vet du också lite mer om hästen när du köper den!
Det viktigaste är att du känner dig säker. Tvekar du ska du inte köpa hästen bara för att. Ta dig även tiden att kolla runt lite, fråga personer som har haft kontakt med hästen på något sätt (som inte är ägaren). Tex någon som varit medryttare, om hästen kanske har gått på ridskola kan man alltid fråga eleverna osv.
Finns möjligheten att ta hästen på foder ett tag innan tycker jag absolut att du ska ta den! Det är en otroligt bra möjlighet där du kan lära känna hästen och se om ni passar tillsammans.
Om du inte får den möjligheten, provrid gärna fler gånger än en. Rid ut både ensam och i grupp och se hur det fungerar. Testa också i paddocken och kräv gärna en del av hästen för att se hur den beter sig när den måste arbeta.
Allt detta kanske inte är nödvändigt, det beror helt på vad du ska ha din häst till! Det är stor skillnad på att köpa en unghäst som du ska utveckla själv och en äldre häst som du kanske bara ska rida skogsturer på.
Men det kan ändå vara bra att tänka noga innan sitt köp, man vill ju ha en häst som passar en så bra som möjligt! :)





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR