Form i tölten.

"Hur får jag min häst att tölta i en sund form?" - det är en fråga nästan islandshästryttare ställer. Jag vet inte hur många gånger jag själv blivit frustrerad på mig själv att jag inte lyckas. Många ryttare klagar på hästen de rider, säger att hästen inte kan tölta och att det inte går. Självklart att hästen kan tölta, det är bara väääldigt få islandshästar som faktiskt inte kan tölta. Frågan är istället om ryttaren kan det. Visst, vissa hästar har lättare för tölten än andra, det är fakta. Samma med människor, vissa är bra på matte, andra har svårare för det. Jag påstår inte att jag är någon expert i detta området, det är jag verkligen inte. Men jag vet att man kan få sin häst att tölta (i en form som inte skadar hästen).
Jag tror att största anledningen till att så många har problem med tölten är brist på tålamod. Vi ger helt enkelt upp för lätt. Vi tränar vår häst som har svårt för tölten ett tag, när man sedan inte har kommit någon vart konstaterar man att hästen är besvärlig. Oftast, inte alltid men oftast, beror hästens problem på ryttaren, det kan vara en felaktig träningsmetod eller något annat. Beror det inte på ryttaren kan det vara en sadel som klämmer, vilket kan leda till att hästen musklar sig fel och inte får de "töltmuskler" den behöver för att tölta, eller att hästen faktiskt har ont någonstans. Det kan tom vara så att hästen saknar tölten, att den blivit bortavlad eller liknande (kan inget om det så jag ska säger inget mer).
Tillbaka till ämnet om hur man då ska göra. Jag tror på en långsam träningsmetod där det verkligen gäller att ha tålamod. Självklart är det hästen som avgör hur långsamt det går. Mycket skogsridning och träning i skritt. Skritten är en underskattad gångart, en gångart där man kan uppnå mycket. Det gäller att få hästen avslappnad och lyhörd, detta genom att rida öppna, sluta, sidförande övningar eller vad som passar dig och framförallt, din häst. När man har en häst som är lång och låg (sänker huvudet och arbetar med ryggen) kan man fortsätta. Man kan se allting som steg. Första steget är att ha en häst som är avslappnad, lång och låg som jag skrev tidigare. Andra steget är att korta upp hästen, samla den till en form. Detta är lättast att göra i halten till en början. Sedan kan man gå vidare till arbetstempo skritt. Hästen ska då behålla formen hela vägen från halten till skritten, utan att spänna sig. Som ryttare ska du vara mjuk i handen. Börjar din häst hänga i bettet, flytta rumpan och ställ hästen tills den släpper. Så fort hästen är avspänd igen ger du eftergift. Belöning är så otroligt viktigt!. Sedan fortsätter man genom ökad energi. Det gäller att få hästen att använda bakdelen.
Känner att allting blev väldigt förvirrande. Hoppas någon kunde fatta någonting. Här nedanför är en bild på mig och Myrkvi som jag har haft en del problem på bla med tölten. På denna bilden går han i en fin och avslappnad form. Han kan lyfta mer på benen, kan få riktiga lyft, men detta när han är spänd i hals och nacke. Vi har inte kommit till det stadie där han är både avspänd med fina rörelser, men dit kommer vi också - förhoppningsvis
:)





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR