Horsenality

Tänkte göra ett litet inlägg om horsenality. Man kan säga att det är fyra olika kategorier/personligheter en häst kan ha. Parelli använder sig av dessa och det hjälper till när man ska träna hästen.
(bilden finns större här; http://chinas.blogg.se/images/2011/horsenality_sv_159339015_163623661.jpg)

På bilden ser ni fyra delar. Meningen med denna bilden är att man ska sätta ett kryss på de personligheter som din häst visar. Självklart kan det vara olika tydligt på olika hästar men det brukar oftast vara någon sida som har fler kryss.
Jag tänkte beskriva de fyra olika typerna lite närmare.
Först tänkte jag beskriva en typisk LBI-häst (left brain, introvert). Som ni ser på bilden är hästen oftast ganska nonchalant. Inte rädd för så mycket utan tar det mesta med ro. De hästar som passar in i denna kategorin är oftast lite lata, gör inte mer än vad de behöver. Mat är också ofta en väldigt viktig del i deras liv. Bästa sättet att motivera en LBI-häst är oftast med mat och/eller vila. Jag red en häst som är väldigt LBI förut. När jag skulle hämta henne i hagen gick hon nästan alltid ett varv runt mig och tittade på mig nästan lurig, hon visste precis hur hon skulle göra för att reta upp människor (och hon tyckte det var kul!). Ute gick det oftast inte så fort och hon var inte så intresserad av saker. Mat var det bästa hon visste! Det är dessa hästar som uppfattas som snälla och barnhästar och de blir ganska lätt avstängda. Om de skulle bli rädda fryser de och stänger inne rädslan, de exploderar inte med en gång. (det är det introvert står för)
Nästa jag ska beskriva är en RBI-häst (right brain, introvert) Skillnaden mellan en LBI och en RBI häst är hur de är. En RBI-häst blir lätt rädd och är ofta spänd. Dessa hästar kan oftast bli missförstådda då de är snälla och står still. Problemet är att de står still för att de är så spända och eftersom de är introverta håller de inne rädslan.
De är oftast väldigt lydiga men oberäkneliga. De kan helt plötsligt bara bli jätterädda utan att man märkt något, de har då gått och hållit inne rädslan. Isafold, som jag skrev om en gång, var en extrem RBI-häst. Hon var väldigt lydig, oberäknelig, extremt spänd och hon kunde verkligen bli rädd. Dessa extrema hästar är så farliga då man (om man inte är väldigt duktig) kan ha svårt att se när de är rädda eftersom de håller allting inom sig. De behöver en ledare som de kan känna sig trygga med och det tar oftast tid för dem att vänja sig vid nya saker.
Sedan kommer vi till de två jag inte kan lika bra. RBE och LBE. Problemet är att jag nästan aldrig har hanterat dessa hästar och känner inte så många. Kan faktiskt inte komma på några exempel just nu.
En häst som tillhör kategorin LBE är väldigt orädd precis som en LBI häst då båda är leftbrain. Skillnaden är att en RBE är mer framåt och lekfull. Risken är stor att dessa blir nafsiga och går på dig. Då menar jag att de går på dig för att testa dig som ledare. Ofta undersöker de allt när de kommer till ett nytt ställe och det är inte ovanligt att de välter hinkar eller river ner saker som finns i närheten utan att bry sig så mycket. Men när de blir rädda reagerar de med att springa, med en gång. Dessa hästar kräver sin ledare då de kan vara väldigt dominanta men om jag skulle välja någon kategori är det nog denna som passar mig mest. Jag gillar hästar som är coola men framåt.
En häst som är RBE kan också bli väldigt farliga och gå till anfall. De är väldigt osäkra och spända men de reagerar med att springa. De kan sparka av rädsla och kan lätt få panik. Dessa hästar kan också springa över dig, men inte för att testa utan för att de helt enkelt är rädda. Ofta har de högt huvud och det är inte ovanligt att de stegrar sig eller bara skenar iväg. Oftast har de svårt att stå still och detta gör att de kallas pigga. Som sagt känner jag ingen riktig RBE-häst. Ibland kan Myrkvi ha tendeser då han höjer huvudet och springer, han stegrar även ibland men mer som protest istället för rädsla. Men han har blivit väldigt mycket LB nu och jag har aldrig varit med om att han skenar. Och han är nästan aldrig rädd utan det är mer att han testar.
Hoppas det blev en liten förklaring, kände att jag skulle skriva något långt idag innan jag drar till stallet :)





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR