Hästhållning

Varje gång jag är ute och åker bil på landet och ställen där det finns hästar ser jag ställen där hästarna går ensamma i hagar på typ 10x10 m. Problemet är ju inte brist på mark, utan det finns mark med små hagar med en häst i varje. Och de har nästan alltid täcke på sig, oavsett väder...
Försöker alltid tänka att de säkert har en anledning till att ha hästarna på det viset men jag kan verkligen inte komma på en enda anledning till att hålla hästen så, det är helt emot det hästen är gjord för. Visst, det är okej att ha hästen ensam i en liten hage om hästen är sjuk eller liknande, men då finns det en klar anledning. Om hästen är fullt frisk kan jag inte se varför...
Oftast är det de "fina" hästarna som är värda mycket pengar som står på detta viset. Hästen är värd för mycket pengar och kan därför inte riskeras att skadas i en större hage tillsammans med andra hästar. Men för tusan, hästen är gjord för att gå ute i flock. De är flockdjur och mår inte bra av att gå ensamma.
Sämsta ursäkten jag har hört var när en ägare sa att hon inte orkade gå ut och hämta hästen i hagen i mörkret. Man kan aldrig skylla på att man själv inte orkar. Har man en häst så har man. Det är ägarens uppgift att se till att hästen har det så bra som möjligt (oftast är detta samma som naturligt).
Jag försöker inte säga att hästen måste gå i en gigantisk hage med en stor flock dygnet runt, det fungerar inte alltid. Men jag är väldigt mycket för det här med lösdrift. Kanske beror det på att jag ser skillnaden. Jag märker på tex Myrkvi hur bra han mår nu när han får gå i lösdrift. Förut kunde han vara svårfångad bla när han åt i hagen. Det har inte hänt en enda gång sedan han började gå i lösdrift med en stor flock. Nu känns det som han tycker det är mysigt när man kommer och hämtar honom och det känns faktiskt som att han gillar att stå inne i sin box någon natt ibland (men vad vet jag?).
Det finns lagar som säger att hästen måste ha tillgång till skydd, och där är jag helt med. Självklart ska hästen kunna skydda sig mot regn och blåst mm. Går hästen ute dygnet runt ska det finnas en ligghall eller en tät skog som skyddar. Man kan inte precis säga att ett regntäcke ger hästen det skydd den behöver om den står i en liten hage alldeles ensam. Hästen behöver en flock som den kan skydda sig tillsammans med, och gärna något annat materiellt.
Jag är inte heller emot det att hästar går in på natten, vissa hästar trivs faktiskt med det. Det jag är emot är en helt onaturlig hästhållning som får hästen att må sämre.
sökte på bilder på google och så kom denna upp, faktiskt jag som är fotografen! längesen men i alla fall ;)





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR